Košice – Kežmarok – Banská Bystrica – Bojnický linna – Bratislava
Bratislava
Aamusta olikin taas aika jatkaa matkaa.
Melkein kolmen tunnin junamatka Bratislavaan sujui mukavasti jälleen kerran pelaillen.
Pelit ovat tällä reissulla menneetkin melko mollivoittoisesti omalta osaltani, joten täytynee skarpata sen suhteen.
Juna oli aivan täynnä ja joka asemalta tuntui tulevan kyytiin enemmän porukkaa kuin junasta poistui.
Osa asemista oli pieniä asemia keskellä maaseutua, josta ihmiset sitten radanpientareelta nousivat junaan. Mitään asemalaituria ei ollut puolillakaan asemista.
Lähes jokaisen omakotitalon pihalla oli kasvimaa, jossa jo peruna ja sipulit olivat nostaneet tunnistettavan vartensa maanpinnalle.
Onneksi olimme ostaneet paikkaliput, niin ei tarvinnut hypätä paikasta toiseen.
Yksittäisen lipun hinta oli jäi alle 11 €, kahden istumapaikkavarauksen kanssa. Voi siis sanoa, että melko kukkaroystävällistä matkustamista.
Juna saapui Bratislava Mesto asemalle, josta olikin sitten vielä matkaa keskustaan.
Asemalta pääsee keskustaan joko bussilla tai ratikalla, mutta me nappasimme taxin suoraan hotelille.
Jäi siinä samalla muutama mutka matkasta pois.
Taxin käyttö Slovakiassa on edullista, toki Bratislavassa olikin jo heti puolet kalliimmat hinnat kuin muualla Slovakiassa.
Ehdottomasti kannattaa ladata Bolt tai Uber sovellus, joilla taxin sai nopeitten. Lennosta taxeja oli melkoisen vaikea saada.
Bratislava oli huomattavasti isompi kaupunki, kuin muut Slovakiassa vierailemamme paikat.
Euroopan mittakaavassa Bratislava on kuitenkin pieni pääkaupunki, jossa asuu hieman alle puoli miljoonaa ihmistä.
Parkkeerasimme itsemme kaupunkiin kahdeksi päiväksi. Kaupunki on historiansa aikana hyödyntänyt strategisen sijaintinsa Tonavan varrella, tärkeimpien eurooppalaisten kauppaväylien risteyksenä, mikä tekikin siitä menestyksekkään kaupungin.
Keskiajalla ja myöhemmin 1700-luvulla Bratislava oli merkittävä Keski-Euroopan taloudellinen, kulttuurillinen ja poliittinen keskus.
Vastaavaan suosioon Bratislava ei uuden itsenäistymisen jälkeen ole päässyt, vaan se on jäänyt melko huomaamattomaksi vierailukohteeksi.
1900-luvun puolessavälissä rautaesirippu laskeutui kaupungin ylle ja jakoi brutaalisti sen, mikä oli aikoinaan ollut yhtä yhteistä taloudellista ja kulttuurillista seutua Itävallan ja Unkarin kanssa.
Kommunismin jälkiä on vieläkin nähtävissä Bratislavassa.
Slovakian pääkaupunki sijaitsee Tonavan rannalla, aivan Itävallan rajalla, mikä tekee siitä kätevän matkakohteen Wienin vierailulla.
Wienistä Budapestiin on vajaan tunnin bussimatka, suora ja nopea junayhteys tai sitten risteillen Tonavaa pitkin. Budapest ja Brnokin ovat vain parin tunnin matkan päässä Bratislavasta.
Risteilyt Bratislavaan tuntuivat olevan suosittuja, sillä päiväturisteja Wienistä ja Budapestistä saapui pitkin päivää useilla jokilaivoilla, joiden koko oli melkoinen.
Euroopan toiseksi pisin joki Tonava virtaa Bratislavan läpi ja toimi aikoinaan inspiraationa Johann Straussin kuuluisalle valssille, josta hän sävelsikin osan Bratislavassa.
Loistavan sijaintinsa ansiota Bratislavasta tai Pressberg, joka oli Bratislavan aikaisempi nimi, tuli Unkarin kuningaskunnan pääkaupunki ja kruunajaispaikka 1500-luvulla, jossa myös säilytettiin kruununjalokiviä.
Bratislava oli Unkarin kuningaskunnan, joka oli osa laajempaa Habsburgien imperiumia, pääkaupunki vuosina 1536–1784.
Bratislava kukoisti Maria Teresian valtakaudella 1700-luvulla. Maria Teresian tiedetään rakastaneen Bratislavaa.
Kukoistavan kaupungin merkitys alkoi kuitenkin hiipua Joosef II:n aikana, kun Unkarin kruunu siirrettiin Wieniin vahvistamaan Itävallan ja Unkarin välistä liittoa.
26 € maksava vuorokauden Bratislava CARD voi olla kannattava hankinta.
Riippuen liikkumisesta alueella, korttiin voi lisätä joukkoliikenteen käytön.
Bratislavassa järjestetään useita eri teemaisia opastettuja turistikierroksia.
Kiertoajeluita voi myös tehdä, mitä erilaisemmilla kulkuvälineillä. Suosituimpia näytti olevan kaupungin omat tyylikkäät kiertoajeluautot.
Bratislavan joukkoliikenne koostuu johdinautoista, busseista ja ratikoista.
Joukkoliikenteen lippuja voi ostaa lippuautomaateista tai kioskeista.
Lippujen voimassaoloaika on vähintään 30 minuuttia ja pisin 7 päivää.
Lippu täytyy muistaa leimata ennen matkan alkua. Lippujen hinnat vaihtelevat vyöhykkeittäin, mutta esimerkiksi tunnin kolmen vyöhykkeen lippu maksaa alle 1,50 € ja päivälippu alle 5 €.
Bratislavan vitivalkoinen linna sijaitsee mäen päällä Vanhan kaupungin vieressä.
Linna on entinen hallitsijoiden koti, nykyään se on Bratislavan symboli.
Linnaa on kunnostettu vuosisatojen aikana useasti.
Linnaa laajennettiin ja muutettiin, kun Itävaltalaisesta Maria Theresasta tuli kuningatar. 1800-luvun alussa linna kuitenkin koki sarjan katastrofeja.
Napoleon ampui sen tykeillä tohjoksi. Vain muutamaa vuotta myöhemmin se paloi poroksi, jolloin se hylättiin sekä jätettiin raunioiksi.
Kunnostustyöt aloitettiin vasta 1900-luvun puolessavälissä.
Linna on käymisen arvoinen ja sieltä onkin upeat näkymät alas kaupunkiin.
Sen 47 metriä korkeaan kruunutorniin pääsee kiipeämään.
Kruununtornissa säilytettiin aikoinaan kuninkaallisia kruununjalokiviä. Linnassa toimii nykyään Slovakian kansallismuseo.
Linnalle pääsee bussilla 44 tai 47.
Linnan barokkipuutarhassa oli jo osa kukista puhjennut kukkimaan.
Värikkäiden kukkien lisäksi puutarhassa on myös suihkulähteitä ja patsaita.
Puutarha on avoinna klo 9-19 ja kesäkuukausina pari tuntia pidempään.
Linna on avoinna muina päivinä paitsi tiistaisin klo 10-18 ja sisäänpääsymaksu on 14 € .
Linnaan on saatavilla erilaisia lippuvaihtoehtoja, riippuen mitä linnanosia haluaa kiertää.
Linnalle pääsee kävelemään eri reittejä pitkin. Tosin menomatka taittuu ylämäkeen.
Vanhassa kaupungissa kahville kannattaa poiketa upeaan museomaiseen Konditorei Kormuthiin.
Paikkahan on varsin hieno, mutta ilmeisesti liiallinen kuvaajakansa, on aiheuttanut sen, että sisään pääsee vain, jos osto/henkilö on minimissään 12 €.
Tämä karsi selvästi kakkukahvittelijoita.
Pyhän Martinuksen katedraali eli Dóm svätého Martina sijaitsee Bratislavan Vanhan kaupungin laitamilla.
Alun perin goottilaistyylinen katedraali oli osa kaupungin ulkoista puolustusmuuria ja linnoitusta.
Linnoitusmuurista on vielä osia näkyvissä.
Kirkko on kärsinyt useista onnettomuuksista vuosien varrella. Sen tornia vaurioitti salamanisku, tulipalo ja maanjäristys.
Paikka on avoinna kesäkuukausina maanantaista lauantaihin klo 9-11.30 ja uudelleen klo 13-17 sekä sunnuntaisin klo 13-17.
1500-luvulla katedraalista tuli unkarilaisten kuninkaiden kruunajaiskirkko, jossa kruunattiinkin kymmenen unkarilaista hallitsijaa.
Tornin huipulla oleva 150 kiloa painava ja metrin korkuinen kullattu kopio kruunajaiskruunusta muistuttaa tuosta loistokaudesta.
Joka vuosi syyskuussa järjestetään juhlava kruunajaiskulkue, joka kulkee Bratislavan linnalta Pyhän Martinin katedraaliin.
Hallitsijoiden kruunajaisväylä kaupungin halki on merkitty maassa olevilla kullatuilla kruunulaatoilla, joten sitä on helppo seurata.
Katedraalin ympäristö on lähes yhtä mieleenpainuva kuin kirkko itsessään.
Mukulakivisen sivukadun varrella on myös toiminnassa oleva pappisseminaari, mutta erityistä huomiota herättää kirkon alapuolella oleva Holokaustin muistomerkki ja synagogan rauniot.
Ulkoilmanäyttelyssä on kuvia ja tietoa pommitetusta ja puretusta synagogasta.
Muistomerkki koostuu mustasta seinästä, johon on kaiverrettu tuhoutuneen synagogan siluetti.
Lisäksi muistomerkkikokonaisuuteen kuuluu abstraktinen muistomerkkiveistos, joka pystytettiin 105 000 Slovakian holokaustin uhrin muistoksi.
Paikka oli vaikuttava, mutta myös pysäyttävä.
Lähes jokaisessa vierailemassamme kaupungissa oli muistoja holokaustista.
Priimaksen palatsi – Primaciálny palác, sijaitsee Bratislavan Vanhan kaupungin keskustassa.
1700-luvulla rakennetun palatsin parasta antia olivat jättimäiset, kimaltelevat kristallikruunut, Ladislaus I Pyhän kappeli ja seiniä koristavat englantilaiset gobeliinit 1600-luvulta. Lisäksi rakennuksen koristeellinen peilisali, joka toimi paikkana, jossa solmittiin Pressburgin rauha Napoleonin voiton jälkeen Austerlitzin taistelussa oli upea.
Nykyään samassa salissa pidetään klassisen musiikin konsertteja, häitä sekä kaupunginhallituksen tilaisuuksia. Palatsi on avoinna tiistaista sunnuntaihin klo 10-17. Paikkaan on pieni sisäänpääsymaksu.
Priimaksen palatsin edustalla on kaivo, jonne upotettiin keskiajalla huonoa laatua ja työtä tehneet leipurit.
Kaikkien käsityökiltojen kunnia-asiana oli kiinnittää huomio mestareiden-sa markkinoille toimittamien tuot-teiden laatuun, miksi he valvoivat tuotteita, ja rankaisivat käsityöläisiä huonosta laadusta.
Aiemmin Bratislavan leipurikilta rankaisi huonolaatuisen tuotteen markkinoille toimittanutta leipuria upottamalla hänet Tonavaan. Myöhemmin rangaistusta lievennettiin, ja tunaroineet leipurit upotettiin aukiolla sijaitsevaan rangaistuskaivoon. Jauhomittojen kanssa kannattikin siis olla tarkkana.
Pálffyho palác palatsissa ja Mirbachov palác palatsissa sijaitsevat Bratislavan kaupungingallerian museot, jotka yhdessä muodostavat maan toiseksi suurimman taidemuseon.
Museoissa on esillä slovakialaista ja ulkomaista taidetta, ja niissä on hyvä tutustua eri aikakausien taideteoksiin, aina keskiajalta näihin päiviin.
Maanantaisin museot on suljettu ja muina päivinä niiden aukioloajat vaihtelevat. Kannattaakin siis tarkistaa ne museon nettisivuilta ennen vierailua. Sisäänpääsy vaihtelee lipputyypin ja valittujen näyttelyiden mukaan.
Mikaelin portti on ainoa kaupungin keskiaikaisista linnoitusjärjestelmän jäljellä olevista porteista.
Portin rakennustyöt aloitettiin 1300-luvun ensimmäisen puoliskon aikana ja se jälleenrakennettiin nykyiseen olomuotoonsa, kun Pyhän Mikaelin sekä lohikäärme patsaat asetettiin sen 51 metriä korkean tornin huipulle.
Korkea torni toimiikin hyvin yhtenä Bratislavan maamerkkinä.
Nykyään tornista löytyy aseiden ja kaupungin linnoitusten museo.
Tornin huipulla olevalta näköalatasanteelta on mahtavat näkymät yli Vanhan kaupungin.
Grassalkovichin palatsi toimii nykyään Slovakian presidentin asuntona ja sitä vartioidaan vuorokauden ympäri kunniakaartilaisten toimesta, jotka voi nähdä päivittäin marssimassa rakennuksen edessä.
Rakennus on peräisin 1700-luvulta, ja sitä käytettiin alun perin mm. musiikkiesityksiin. Kuuluisuuksista Haydn kantaesitti ja johti täällä joitakin kuuluisimpia teoksiaan.
Palatsiin ei pääse sisälle, mutta upeaa rakennusta voi ihailla ulkoapäin.
Palatsin edessä olevalla aukiolla on komea suihkulähde, jonka keskellä on rauhan planeettaa esittävä pyöreä teos.
Presidentin palatsin edessä oleva aukio on myös julkisenliikenteen melkoinen solmukohta. Useimmat ratikat ja bussit pysähtyvät aukiolla.
Hieman keskustasta sivummalla sijaitsevasta Pyhän Elisabetin kirkosta käytetään myös nimeä Sininen kirkko – Modrý kostolik.
Kirkko rakennettiin 1900-luvun alussa ja se omistettiin keskiajalla eläneelle prinsessa Elisabethille.
Pääoven yläpuolella oleva mosaiikkiteos esittää Pyhää Elisabetia, joka on leipureiden, leskien ja nuorten morsiamien suojelupyhimys.
Mosaiikissa kuvataan myös ruusujen ihmettä, sillä legendan mukaan prinsessa Elisabetin apua tarvitseville tarkoittama ruoka muuttui tarvittaessa ruusuiksi, jotta hän ei olisi jäänyt kiinni lahjoittaessaan ruokaa köyhille, mikä oli tuolloin erittäin kiellettyä.
Nykyään rakennuksessa toimivat myös yläasteen koulu sekä pappila.
Kirkon sisätilat ja sen katto on koristeltu sinisillä Majolica tiilillä, mikä tekee kirkosta varsin erikoisen. Kirkon torni on viimeistelty Unkarin kuninkaallisen kruunun muotoon.
Kirkko on myös erityisen suosittu hääkirkko. Kirkkoon pääsee tutustumaan maanantaista lauantaihin klo 6.30-7.30 ja 17.30-19 sunnuntaisin aukioloaika aamusta jatkuu aina klo 12 saakka.
Bratislavan pääaukio on täynnä historiaa.
Aukiolla komeilee Maximilianin upea suihkulähde sekä monia muita kiehtovia nähtävyyksiä yhdessä vanhojen rakennusten kanssa.
Torilla arvokkaasti seisova Vanhan Kaupungintalon torni oli osa alueen puolustusrakennelmaa. Muistona tästä on Napoleonin joukkojen vuonna 1809 ampuma seinässä edelleen nähtävissä oleva kanuunankuula.
Kokouksien päätökset, kuninkaalliset asetukset ja kaupunginvaltuuston määräykset ilmoitettiin aiemmin tornin parvekkeelta.
Bratislavan entisen Kaupungintalon tiloissa toimii nykyisin oikein hyvä Kaupunginmuseo.
Vanhan Kaupungintalon upea sisustus ja alkuperäiset kunnantuomioistui-men kalusteet ovat näkemisen arvoiset.
Rakennus on toiminut myös vankilana ja rahapajana.
Kesäisin kauniilla renessanssipihalla järjestetään kulttuuriohjelmaa ja tornissa konsertteja. Paikka on avoinna muina päivinä paitsi maanantaisin klo 10-18 ja sisäänpääsymaksu on 8 €. Torniin pitää ostaa erillinen 3 € maksava lippu.
Kansallisteatterin vanha teatterirakennus on upea.
Slovakian kansallisteatteri avattiin käyttöön syyskuussa 1886 ja se sisälsi vain unkarilaisia ja saksalaisia teatteriesityksiä.
Vasta Toisen maailmansodan jälkeen oopperoita alettiin esittää niiden alkuperäisellä kielellä, mutta silloinkin niihin lisättiin slovakialainen tekstitys.
Paras näköalapaikka Bratislavassa on Tonavan ylittävän Nový Mostin sillan näköalatasanne, joka sijaitsee sillan ufomaisessa tornissa.
Korkeutta rakennelmalla on lähes 95 metriä.
Paikka on avoinna päivittäin klo 10-23.
Sisäänpääsy näköalatasanteelle maksaa arkipäivinä noin 10 €, viikonloppuina ja ilta-aikaan hieman enemmän.
Ylös näköalatasanteelle pääsee kätevästi hissillä.
Näköalatasanteella on ravintola ja cocktail baari.
Jos maisemien ihailu turvallisesti ikkunan läpi tuntuu liian kesyltä, niin mahdollisuutena on kiertää UFOn ulkoreuna 65 € maksavana SkyWalkina ohutta reunusta tepastellen valjaiden kanssa. Jo pelkkä katsominen sai pelkäämään.
Pimeässä illassa valaistu ravintola todellakin näyttää leijuvalta Ufolta. Rakennelma on Slovakian kommunistiperiodin arkkitehtuuria, mutta onneksi sen parhaasta päästä. Rakennelmasta on tullutkin yksi Bratislavan suosituin ja tunnetuin käyntikohde.
Maan suurin taidegalleria Slovenská národná galéria sijaitsee joenrannalla olevassa Esterháziho palácessa.
Galleria keskittyy sekä klassiseen että moderniin maalaukseen ja kuvanveistoon, jolla on vahva yhteys Slovakiaan.
Slovakian kansallisgalleriassa on esillä huimat 55 000 taideteosta. Galleria on avoinna torstaina klo 12-20 ja perjantaista sunnuntaihin klo 10-18. Lippu näyttelyyn maksaa alle 5 €.
Bratislava on täynnä hassuja, omituisia sekä ilkikurisia patsaita, jotka saavat hymyn huulille. Tunnetuin patsaista on Cumil eli viemärityöntekijä, joka on tulossa ulos kaivosta, mutta katseleekin ennen sitä hetken aikaa maailman menoa.
Slavínin massiivinen muistomerkki on omistettu Puna-armeijan sotilaalle, jotka kuolivat vapauttaessaan kaupungin natseilta Toisen maailmansodan lopussa.
Kukkulalla sijaitseva monumentti koostuu 42 metriä korkeasta obeliskista, jonka päällä on lippua pitelevän sotilaan patsas.
Sisällä muistomerkkihallissa on useita patsaita ja tyhjä sarkofagi symbolina täällä kadonneista ihmishengistä.
Sotamuistomerkkien monumentaalisessa tyylissä on paljon neuvostoarkkitehtuuria. Tämä muistomerkki herätti tässä maailmantilanteessa hyvinkin ristiriitaisia tunteita. Kukkulalla on useita hyviä näköalapaikkoja kaupunkiin. Kukkulalle pääsee bussilla 147.
Toinen hieman kauempana erottuva näkyvä maamerkki on Bratislavan 194 m korkea TV-torni, jonka ulkomuoto kuulemma muistuttaa viinipulloa?
Paikan ylätasanteella mainostetaan olevan hieno 360 astetta pyörivä tasokas ravintola.
Paikka sijaitsi sen verran kaukana, että jäi meiltä käymättä.
Jos sattuu olemaan kaupungissa lauantaisin, niin kannattaa poiketa ulkomarkkinoiden lisäksi vanhaan kauppahalliin Stará tržnicaan, joka on lähellä Vanhaa kaupunkia.
Kauppahallissa on paikallisia ruokaerikoisuuksia, antiikkia ja kirpputoritavaraa.
Meiltä jäi myös tämä kokemus väliin.
Emme myöskään jääneet jonottamaan paikallista jäätelöä, mutta istahdimme viereiseen kuppilaan seuraamaan jonon hidasta, mutta varmaa etenemistä.
Jono Luculus jäätelökioskille oli vaivaiset pari sataa metriä, joten hyvää täytyy tuon herkun olla.
Mainio paikka vierailla on myös päärautatieaseman vieressä sijaitseva hauska Bratislavan liikennemuseo Múzeum dopravy Bratislava, joka kuvaa hyvin maantie- ja rautatieliikenteen historiaa.
Museon autokokoelma sisältää useita tšekkoslovakialaisia malleja, kuten vanhoja Škodia, Tatroja, Sentinel höyrykäyttöisen kuorma-auton, kokoelman moottoripyöriä sekä armeijan ja valtion ajoneuvoja.
Paikka on avoinna muina päivinä paitsi maanantaisin klo 10-17 ja sisäänpääsymaksu on 8 €.
Museorakennusten ulkopuolelta löytyy myös muutamia höyry- ja sähkövetureita sekä vaunuja, jotka seisovat vanhan rautatieaseman edessä kuin ennen vanhaan.
Hieman kaupungin ulkopuolella sijaitseva Železničné múzeum rautatiemuseo on suhteellisen ehjä ja alkuperäisessä kunnossaan oleva höyryvarikko, jossa on useita historiallisia rakennuksia ja joka on vuodesta 2008 lähtien ollut suojeltu muistomerkkialue.
Museossa on kokoelma rautatiekulkuneuvoja ja esineitä.
Näistä mielenkiintoisimpia ovat vanhat höyryveturit, mutta myös joukko matkustaja- ja tavarajunia erityyppisillä vaunuilla, jotka ovat peräisin vuosilta 1884 – 1935. Osittain paikka muistutti junien hautausmaata.
Museossa on lisäksi esillä kokoelma kunnossapitoon tarkoitettuja koneita ja muita rautatieajoneuvoja. Museo on avoinna huhtikuun puolestavälistä lokakuun puoleenväliin päivittäin klo 10-17. Museoon on vapaa pääsy.
Alle 10 kilometrin päässä Bratislavasta sijaitseva Tonavan ja Morava jokien yhtymäkohdan yläpuolella olevalla kukkulalla kohoaa Devínin rauniolinna eli Hrad Devínon, joka on yksi kolmesta vanhimmista historiallisesti merkittävistä Slovakian linnoituksista.
Paikka on erityisen suosittu kesäviikonloppuisin, jolloin paikalliset käyvät siellä piknikillä ja viettämässä aikaa.
Kevätkuukausina paikka on avoinna muina päivinä paitsi maanantaisin klo 10-18. Kesäkuukausina paikka on avoinna tunnin pidempään.
Yksi rauniolinnan parhaiten säilyneistä ja kuvatuimmista osista on Neitsyttorni, johon neitsyitä aikoinaan teljettiin ja josta he usein hyppäsivät alas kuolemaan.
Linna onkin saanut nimensä heidän mukaansa.
Devínin linna koki kohtalonsa sodassa, kun Napoleon määräsi sen tuhottavaksi vuonna 1809.
Tornin lisäksi pääsee linnaan sisälle tutustumaan näyttelyyn, joka kertoo linnan moninaisista vaiheista.
Linnalle pääsee usein eri tavoin Bratislavan keskustasta. Helpointa on mennä paikalle busseilla 29 ja 128, jotka kulkevat sinne viikolla ympäri vuoden ja myös viikonloppuisin heinä-elokuussa. Bussiin kannattaa nousta Nový most pysäkiltä Vanhan kaupungin vierestä. Porukoille matka tulee edulliseksi taksilla, eikä 2-4 hengen ryhmän välttämättä ole edes kannattavaa mennä sinne bussilla.
Huhtikuun loppupuolelta syyskuun loppupuolelle Devíniin voi mennä myös muina päivinä kuin maanantaisin risteilyaluksella. Risteilyt lähtevät keskustan laiturista, Vanhan kaupungin edustalta.
Kaksi päivää ja Bratislava oli kierretty, ja niin oli myös Slovakian suunnitellut muut kohteet.
Matkaa oli kertynyt taas sen tuhannen kilometriä ja muutama tunti junassa istumista.
Kamat kassiin ja töppöstä toisen eteen.
Bratislavan pääasemalla odotti tuttu tilanne, juna oli myöhässä.
Tällä kertaa vain puoli tuntia.
Yksikään juna ei ollut aikataulussa Slovakiassa, ei siis kovin mairitteleva tulos ZSSK:n raideliikenteelle.
Säät sen sijaan olivat kohtuulliset ja jos jotain sai toivoa, oli se auringonpaistetta mukaan Unkariin, jonne matka jatkui seuraavaksi.
No Comments