Zadar ja Trogir
Zadar
Vuokrasimme Splitistä auton pariksi päiväksi, jolla sitten teimme vierailuja lähialueen kaupunkeihin ja Krkan luonnonsuojelupuistoon.
Autonvuokraus toimii erittäin näppärästi Kroatiassa ja kaikki autot olivat uusia ja hyväkuntoisia.
Kahden päivän auton vuokran hinnaksi tuli reilu satanen.
Auton nokka käännettiin kohti Zadaria.
Ajelimme moottoritietä pitkin Zadariin valkenevassa ammussa, päivästä oli tulossa taas lämmin ja aurinkoinen.
Zadariin on Splitistä matkaa reilu 160 km ja matka sinne moottoritietä pitkin taittui reilussa kahdessa tunnissa. Moottoritiet ovat Kroatiassa maksullisia ja tietulli maksoi noin 8 €. Tie oli hyvässä kunnossa ja siinä sai ajaa 130 km/h.
Zadar on Pohjois-Dalmatian suurin kaupunki ja sitä kehutaan yhdeksi Kroatian kauneimmaksi kaupungiksi.
No ei kaupunki nyt niin erikoinen ollut, mielenkiintoinen kuitenkin.
Zadarin Vanha kaupunki on hyvin säilynyt ja lähes kaikki nähtävyydet löytyvät sieltä.
Kaupungin menneisyys ulottuu 3000 vuoden taakse, jolloin se mainittiin ensimmäisen kerran asutuksena kirjallisissa asiakirjoissa ja historiallisissa esineissä.
Zadarin asemakaava on peräisin Rooman ajoilta.
Zadarin historia kulkee samaa kaavaa rannikon muiden kaupunkien kanssa.
Samat valloittajat, ensin illyrialaiset, sitten roomalaiset, frankit, slaavit, Unkari–Kroatia, Venetsia, ottomaanit ja tietysti myös Napoelon ja Habsburgit.
Toisen maailmansodan aikana kaupunkia hallitsi Italia, miksi Liittoutuneet pommittivat sitä 72 kertaa. Pommitukset saivatkin aikaan melkoista tuhoa kaupungissa.Ennen itsenäisyyttä ja Jugoslavian hajoamissotia kaupunki liitettiin vuosikymmeniksi Jugoslaviaan ja osaksi sosialismia.
Nyt reilun 75 000 asukkaan kaupunki on asettunut matkailukartalle ylpeänä historiastaan.
Myös tämä kaupunki näytti olevan suurien risteilyalusten pysähdyspaikka ja nytkin satamassa oli yksi alus.
Vaikka kaupunki oli selvästi kehittyvä turistikaupunki, oli siellä paljon vähemmän turisteja kuin Splitissä tai Dubrovnikissa oli. Myös turisteille suunnatut oheispalvelut näyttivät vasta tekevän tuloaan.
Zadar on yliopistokaupunki ja opiskelijat toivatkin vipinää kaupunkiin. Yliopiston kulma vilkkaine kahviloineen olikin vastakohta paikallisten uinahtaneelle torille, jossa oli myynnissä lähinnä käyttötavaroita ja ruokaa. Turistikrääsän myyjiä oli silmiinpistävän vähän tässä kaupungissa toistaiseksi.
Kansan aukiolla eli Narodni Trglla on ollut merkittävä rooli 1500-luvulta lähtien Zadarin julkisen elämän keskuksena.
Aukiota reunustavat useat upeat rakennukset.
Vanha vartiotalo Gradska straža rakennettiin 1500-luvun puolivälissä ja siihen lisättiin 1700-luvulla suuri kellotorni, joka on yksi maamerkin kaupungissa.
Rakennuksessa on esillä kokoelma värikkäitä pukuja ja koruja sekä arjen esineitä liittyen alueen rikkaaseen kulttuuriperintöön sekä paikalliseen historiaan ja perinteisiin.
Renessanssinaikainen Gradska Loza on rakennettu vuonna 1565.
Rakennus toimi aikoinaan kaupungin oikeustalona, valtuustohuoneena ja kirjastona.
Rakennus vaurioitui pahoin Toisessa maailmansodassa, jonka jälkeen se kunnostettiin nykyiseen muotoonsa.
Valtavilla ikkunoillaan ja korkeilla katoillaan tämä upea vanha rakennus toimii nykyisin näyttely- ja galleriatilana.
Nytkin sen rappusilla oli katusoittajia musisoimassa.
Kansan aukiolla on nähtävissä myös 1930-luvulla rakennettu kaupungintalo.
Nykyinen kaupungintalo rakennettiin vuonna 1935 sen jälkeen, kun Italian vallan aikana fasististen viranomaisten toimesta Pedrinin barokkipalatsi tuhottiin.
Vaikka Zadar on Kroatian viidenneksi suurin kaupunki, ei se tuntunut kovinkaan isolta kaupungilta.
Kaupungin kaikki nähtävyydet ja turisteille suunnatut paikat löytyvät Vanhan kaupungin alueelta, jota ympäröi kaupunginmuuri.
Zadar on Pohjois-Dalmatian hallintoalueen veturi ja alueen hallinnollinen, taloudellinen, kulttuurinen ja poliittinen keskus.
Niinpä hallintoalueen upea hallintorakennus löytyy paraatipaikalta Zadarin rannasta olevasta vanhasta palatsirakennuksesta.
Zadarin linnoitus on peräisin 1200-luvulta ja se on yksi parhaiten säilyneistä linnoituksista Kroatiassa.
Se oli aikoinaan tärkeä osa kaupungin puolustusjärjestelmää, ja sen tarkoituksena oli suojella kaupunkia vihollisten hyökkäyksiltä.
Nykyään linnoitus on suosittu matkailukohde, josta avautuu upeat näkymät merelle ja kaupungin ympäristöön.
Linnoituksen lisäksi Zadarissa voi tutustua myös Vanhan kaupungin muureihin.
Muurit ympäröivät kaupunkia ja niiden vanhin osa on roomalaisten rakentama.
Zadarin kaupunginmuurit, joita zadarilaiset kutsuvat Murajiksi, on sisällytetty UNESCOn maailmanperintökohteiden luetteloon.
Muurien päällä oleva kävelyreitti tarjoaa mahdollisuuden tutustua kaupungin historiaan samalla kun nauttii upeista maisemista. Tämä muurikävely ei maksa mitään.
Kaupungissa on myös tarjolla ilmaisia opastettuja kävelykierroksia.
Kuuluisa Zadarin Meriportti Morska Vrata on myös näkemisen arvoinen paikka historiallisessa keskustassa.
Portti on rakennettu 1500-luvulla ja se toimi aikoinaan kaupungin pääsisäänkäyntinä.
Portilta avautuu upea näkymä Adrianmerelle, ja sitä ympäröi kaunis puistoalue.
Portissa on monia mielenkiintoisia yksityiskohtia, kuten Venetsian tunnuksen, Pyhän Markuksen leijonan kuva.
Pyhän Markuksen siivekäs leijona oli tapa muistuttaa ihmisiä Venetsian hallinnasta alueella. Portista löytyy myös merimiesten muistomerkki sekä muistolaatta, jolla kunnioitetaan paavi Aleksanteri III:n Zadarin vierailua.
Vanhaan kaupunkiin johtaa neljä porttia, joista mainita kannattaa Meriportin lisäksi venetsialaisten 1500-luvulla rakentama Maaportti.
Maaportin lähellä on viiden kaivon aukio Trg pet bunara, jonka venetsialaiset suunnittelivat kaupungin vesihuoltojärjestelmäksi 1574 ottomaanien piirityksen aikana.
Aiemmin keskiajalla kaivetun bastionin länsipuolella oleva puolustusvallihaudan tilalle rakennettiin suuri juomavesisäiliö viidellä koristellulla kaivolla.
Putkisto toi vettä suoraan säiliöön Vrana järvestä.
Kaivot on rakennettu yhdeksi kauniiksi riviksi.
Aukion ympäriltä löytyy kaikenlaisia kauniita keskiaikaisia rakenteita, kuten kaupungin muuriin upotettu viisikulmainen Kapteenin torni, jonka huipulta pääsee ihailemaan näkymää Vanhaan kaupunkiin.
Kaupunki sijaitsee niemellä ja sinne johtaa mantereen puolelta kävelysilta, joka olikin turistien ja opiskelijoiden ahkerassa käytössä.
Osa kaupungin hotelleista ja muista majoituspaikoista sijaitsee mantereen puolella.
Niemelle pääsee myös autotietä pitkin ja koko niemen pääseekin kiertämään autolla. Vanha kaupunki on suurimmaksi osaksi autotonta aluetta.
Marian kirkkoa ja sen yhteydessä olevaa benediktiiniläisluostaria pidetään Zaderin kruununjalokivenä.
Aatelisnainen Čika perusti vuonna 1066 luostarin nykyisen kirkon viereen.
Ryhdyttyään nunnaksi Čika lahjoitti luostarille kaksi hymnariumia eli kirkollisia lauluja ja laulettuja liturgioita sisältävää kirjaa, jota voidaan ehkäpä kutsua myös virsikirjaksi sekä rukouskirjan ja muita arvokkaita esineitä.
Hymnariumit katosivat, mutta rukouskirja säilyi ja sitä säilytetään tällä hetkellä Bodleian kirjastossa Oxfordissa.
Čikan tyttärestä tuli myös nunna, miehensä Dobroslavin kuoleman jälkeen. Vekenega seurasi äitinsä jälkiä benediktiiniläisluostarin sisarena ja haki taloudellista apua Unkarin uudelta kuninkaalta Colomanilta luostarin viimeistelyyn ja uusien luostariesineiden hankkimiseen.
Luostari saikin kuninkaallisen suojelun ja apurahoja.
Monumentaalissa tornissa on kuningas Colomanin nimi ja vuosiluku 1105, joka kertoo hyväntekijästä ja hänen vierailustaan kaupungissa.
Tornin kappelissa on myös 1100-luvulta peräisin olevien freskojen jäänteitä. Nyt sinne ei korjaustöiden takia ollut asiaa.
Luostarin museossa Zlato i Srebro Zadranissa on pysyvä, jo pitkään esillä ollut kirkkotaiteen näyttely. Se on monin tavoin kaupungin ylpeydenaihe ja yksi kirkkotaiteen tasokkaimpia museoita Euroopassa. 4 € lippu museoon kannattaa ehdottomasti ostaa. Vierailuajat vaihtelevat päivän ja sesongin mukaan, joten ne kannattaa tarkistaa etukäteen netistä.
Toinen mainio luostari Zadarissa on Pyhän Franciscus Assisin luostari Samostan sv. Franje Asiškog .
1200-luvulta peräisin oleva luostari oli Zadarin kaupungin uskonnollisen elämän keskipiste.
Siellä sijaitsi myös fransiskaanien koulu, jota pidetään nykyisen Zadarin yliopiston edeltäjänä.
Paikka on merkittävä, sillä kirkossa allekirjoitettiin Zadarin rauhansopimus vuodelta 1358, jolloin venetsialaiset lopettivat vuosisatoja kestäneet hyökkäykset kaupunkiin ja luovuttivat sen Kroatia-Unkarin kuninkaan Ludwig I Anjoun suojelukseen. Dalmatian vanhimmassa goottilaisessa kirkossa on myös hienoja renessanssi- ja barokkitöitä, ja merkittäviä taideteoksia.
Pyhän Anastasian katedraali Katedrala Sv. Stošijen on Zadarin suurin kirkko.
Katedraali rakennettiin 1100-luvulla ja sen katto koristeltiin upeilla freskoilla, jotka kuvaavat Raamatun tarinoita.
Pyhän Anastasian katedraali on ehdoton vierailupaikka kaikille, jotka ovat kiinnostuneita keskiaikaisesta arkkitehtuurista ja taiteesta. Katedraalissa on myös nähtävissä Pyhän Anastasian jäännökset.
Katedraali on kokenut kovia vuosisatojen saatossa.
Venetsialaisten ja ristiretkeläisten piirityksen aikana vuonna 1202 katedraali vaurioitui pahoin, lisäksi katedraali sai pahoja osumia Toisen maailmansodan pommituksissa.
Pahoin vaurioitunut katedraali jälleenrakennettiin alkuperäiseen kuntoonsa ja nyt kohde on sisällytetty
UNESCOn alustavaan maailmanperintöluetteloon.
Katedraalin 1400-luvulta peräisin olevaan kellotorniin, on myös suosittua kavuta.
Tornin ylemmät tasot valmistuivat 1800-luvun lopulla.
Ylhäältä tornista on upeat näkymät yli kaupungin.
Torniin pääsee kiipeämään 180 kapeaa porrasta päivittäin huhti- ja lokakuun välisenä aikana klo 13–17, pientä pääsymaksua vastaan.
Itse katedraali on avoinna joka päivä.
Zadarissa on muutama museo, joissa etenkin arkeologian- ja antiikkilasin ystävät viihtyvät.
Upeassa 1800-luvun Cosmacendin palatsissa lähellä Zadarin rantaa sijaitseva erinomainen muinaisen lasin museo Muzej antičkog stakla.
Museossa on yksi Euroopan suurimmista antiikkilasiesineiden kokoelmista. Sen monien kohokohtien joukossa ovat lukuisat harvinaiset roomalaiset purkit, pikarit ja pullot, jotka löydettiin vuosikymmeniä kestäneiden arkeologisten kaivausten aikana Kroatian Dalmatian alueelta. Osa esineistä on peräisin 100-luvulta. Museo on avoinna päivittäin ja sisäänpääsymaksu on 6 €.
Keisari Augustuksen aikana rakennettu Forum on vanhan Zadarin keskusaukio.
Aukion rakentaminen ajoittuu 1. vuosisadalta eKr aina 3. vuosisadalle jKr.
Forum Romanum oli aikoinaan julkisen elämän keskus sekä vilkas markkinapaikka.
Yli kahden tuhatvuotisen olemassaolon jälkeen Zadarin roomalaisesta foorumista on jäljellä vain jäännökset, tosin hienot sellaiset.
Ei ollut ollenkaan vaikeaa kuvitella aukiolla olevia sotilaita, kauppiaita, pappeja tai vain tavallisia ihmisiä matkalla markkinakojuille. Upea kokonaisuus pisti mielikuvituksen liikkeelle.
Kroatian toiseksi vanhin museo, Zadarin arkeologinen museo Arheološki muzej Zadar perustettiin vuonna 1832, ja se on omistettu kaupungin rikkaalle historialle.
Museon, ei ehkäpä ihan aukion muuhun kauniiseen ja vanhaan rakennuskantaan istutettu kolho betonirakennus pistää silmään.
Arkeologisen museon edustalla on vanhojen rakennusten ja pilareiden osia antiikin ajalta.
Museossa on nähtävänä myös merenalaisia antiikin ajan löytöjä, ja siellä voi tutustua alueen historiaan aina esihistoriallisista ajoista keskiaikaan.
Museo on hyvä paikka kerätä yleiskuva vaikutteista, jotka muovasivat Dalmatian aluetta. Museon aukioloajat vaihtelevat vuodenajasta riippuen. Sisäänpääsynhinta on kuitenkin aina sama 5 €.
Arkeologista museota vastapäätä sijaitseva kirkko Crkva Sv. Donata u Zadru eli Donatuksen kirkko sai nimensä 700-luvun loppupuolella ja 800-luvun alkupuolella eläneeltä piispalta.
Nykyisin piispaa pidetään kaupungin pyhimyksenä.
Pyöreä kirkko on hyvin säilynyt ja sitä pidetään Zadarin kaupungin symbolina.
Kirkon sisällä järjestetään konsertteja ja tapahtumia ympäri vuoden. Sisäänpääsymaksu kirkkoon on 3 €. Kirkon aukioloajat vaihtelevat päivittäin ja ne kannattaakin tarkistaa netistä.
Ja riittihän noita kirkkoja myös tässä kaupungissa katsottavaksi.
Mainitsemisen arvoisia ovat 1600-luvulta peräisin oleva Pyhän Simeonin kirkko Crkva sv. Šimun.
Toinen erinomainen vierailukohde on Pyhän Chrysogonuksen kirkko Crkva sv Krševana, joka rakennettiin vanhan roomalaisen markkinoiden paikalle 1100-luvun lopulla.
Kirkko sijaitseekin aivan nykyisen torialueen takana.
Merenrannan pitkä rantapromenadi Obala kralja Petra Krešimira on paikka, jossa olisi odottanut olevan paljon myyntikojuja ja ravintoloita, mutta itse promenadi olikin melkoisen leveä, pitkä ja kovin tyhjä.
Voin vain kuvitella paikkaa muutaman vuoden kuluttua, kun suuret turismimäärät ovat löytäneet kaupungin, jolloin promenadi tuskin on enää yhtä tyhjä ja avoin alue.
Promenadi on suosittu kävelyalue, niin paikallisten kuin turistienkin keskuudessa.
Rantapromenadilla oli pieni laiturintynkä, jossa oli muutama turisteille tarkoitettu huvivene parkissa. Muuten koko pitkä promenadi oli myös meren puolelle tyhjä. Varsinainen huviveneiden satama jäi nimenkärjen toiselle puolelle lahden suojaan.
Rantapromenadi on paras paikka auringonlaskun seuraamiseen.
Illan pimettyä rantapromenadin toisessa päässä voi ihailla aurinkopaneelin tuottamaa valonäytöstä.
Aurinkopaneelit keräävät päivän mittaan energiaa ja aloittavat sitten illan pimettyä oman, ympäristöystävällisen valoesityksensä. Aurinkotervehdys on saman suunnittelijan käsialaa kuin viereiset Meriurutkin. Valoshow on yhdistetty Meriurkuihin, jolloin valo ” tanssii” Meriurkujen musiinkin tahdissa.
Meillä ei ollut aikaa jäädä odottelemaan auringonlaskua, ja Aurinkotervehdyksen tuottamaa valoshowta, koska oli vielä pyörähdettävä Trogirissa ennen paluuta Splitiin.
Hieman harmitti, koska onhan kaupunki maalauksellisten maagisten auringonlakujen maineessa.
Zadarin Meriurut Morske orguljena ovat ehkäpä kaupungin ykkösnähtävyys. Niitä sentään ehdimme ihailemaan.
Mereen laskeutuvien portaiden alle on piilotettu putket ja pillit, jotka työntävät ilmaa vedenalaisten putkien läpi. Jokainen pilli on huolellisesti viritetty tietylle sävelkorkeudelle, mikä luo monipuolisen sävelvalikoiman, joka sekoittuu yhteen ja muodostaa kummittelevan kauniin sinfonian, ainutkertaisella ja alati muuttuvalla melodiallaan.
Meriveden aaltojen liike saa 2005 valmistuneet, 35 pilliä sisältävät Meriurut pitämään kaunista, kummallista ja ehkäpä hieman spookielta kuulostavaa konserttiaan.
Rannassa istui nytkin paljon porukkaa kuuntelemassa urkujen ilma-aukoista tulevaa jännää ulinaa ja olihan tuo melkoisen koukuttavaa.
Oli hauska huomata, miten ääni voimistui, kun ohi kulkeneen laivan tai veneen aallot saavuttivat rannan. Millainenkohan metakka uruista tulee ulos kun meri myrskyää?
Zadar oli kierretty ja oli aika laittaa auton renkaat nielemään kilometrejä. Tarkoituksena oli vielä ennen pimeää ehtiä kiertää Trogir.
Päätimme ajaa Trogiriin rantatietä pitkin, läpi pienien kylien ja kaupunkien ja ihailla upeita maisemia. Kannatti, vaikka matkaan kului huomattavasti enemmän aikaa, kuin jos olisimme ajaneet moottoritietä pitkin. Upeat maisemat ja kiireettömyyden tunne palkitsivat tällä siirtymällä.
Trogir
Aivan Splitin lentokentän lähellä sijaitseva Trogir on yksi Dalmatian hienoimpia kaupunkeja, ja siellä käydään sankoin joukoin lähistöltä päiväretkellä.
Trogir on pieni noin 13000 asukkaan kaupunki, jonka keskiaikainen keskusta sijaitsee pienellä saarella, joka on yhdistetty siltojen kautta Manner Kroatiaan ja läheiselle Ciovon saarelle.
Kaupunki on listattu UNESCOn maailmanperintöluetteloon, ja kaupungissa näkee vaikutteita monelta eri aikakaudelta. Taas yksi ulkoilmamuseokaupunki kierrettäväksi. Kaupunki onkin säilyttänyt kaupunkirakenteensa poikkeuksellisen hyvin ja mahdollisimman pienillä nykyaikaistavilla rakennustoimenpiteillä.
200 eKr Trogirin alueen asuttivat kreikkalaiset siirtolaiset, tehden siitä tärkeän satamakaupungin.
Rooman vallan aikana läheisen Salonan kaupungin merkitys kuitenkin siirsi Trogirin kaupungin merkityksen taka-alalle.
Rooman valtakauden romahdettua slaavit asuttivat Trogirin, jolloin kaupunki kasvoi.
800-luvulta lähtien Trogir oli osa sekä Unkarin ja Kroatian liittoa että Bysanttia, ja 1100-luvulla se sai autonomisen aseman.
Autonominen asema jatkui, vaikka kaupunki siirtyi osaksi Venetsiaa. Trogir tunnettiin tuolloin nimellä Trau.
Kaupungin monet kirkot ja palatsit ovat peräisin tuolta ajalta.
Kaupunki, kuten monet muutkin alueen kaupungit oli 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alkupuolella osa Itävalta-Unkaria, kunnes siitä tuli osa Jugoslavian kuningaskuntaa. Ehtipä ennen nykyistä itsenäistymistä kaupunki olla muiden Kroatian kaupunkien tavoin italialaisten valottajien hallussa, ennen kuin Tito vapautti sen ja liitti osaksi Jugoslaviaa. Itsenäisenä Kroatian valtion kaupunkina Trogir saa nykyisin suurimman vaurautensa turismista.
Vanha kaupunki kiillottuneine marmorikatuineen, palmuineen ja luxus-jahteineen on kokemisen arvoinen. Trogir oli myös kehittynyt selkeästi turistikaupungiksi, mitä varmasti on edesauttanut lentokentän läheisyys.
Yksi Trogirin kuuluisimmista maamerkeistä on kellotorni, joka oli aikoinaan osa Pyhän Sebastianin kirkkoa.
Kellotorni sijaitsee Loggian vieressä, ja se on kuuluisa suuresta sinisestä kellotaulusta. Kellotornissa on myös Justice patsas.
1400-luvulla rakennettu Trogirin Loggia ja kellotorni sijaitsevat Trg Ivana Pavla II aukiolla ja ne olivat merkittäviä paikkoja keskiaikaisessa Trogirin kaupungissa.
Loggia oli aikoinaan keskeinen paikka, jossa hoidettiin kaupungin politiikkaa ja pidettiin erilaisia tapahtumia.
Loggia oli aikoinaan yhteydessä Pyhän Marian kirkkoon, ja se on tunnettu hienoista reliefeistään ja pylväistään.
Trogirin keskusaukio on edelleen kaupungin sydän, jonne ihmiset tulevat rentoutumaan ja istuskelemaan. Aukion ympärillä onkin runsaasti ruokapaikkoja ja kahviloita.
Vaikka kaupunki on aika pieni, on siellä paljon nähtävää. Paikka on oikein hyvä päiväretkikohde Splitistä.
Trogirin päänähtävyys on Katedrala Sv. Lovro eli Pyhän Laurentiuksen katedraali, joka on omistettu kaupungin suojeluspyhimykselle, Pyhälle Johannes Trogirilaiselle.
Katedraalin oletetaan rakennetun vanhan kreikkalaisen temppelin paikalle.
Katedraali rakennettiin 1200-luvulla ja sen rakentaminen kesti neljä vuosisataa, miksi katedraalissa sekoittuukin romaaninen, gootti, renessanssi ja barokki tyylit.
Pyhän Laurentiuksen katedraalin veistoksellista sisäänkäyntiä kutsutaan Radovanin portiksi.
Katedraali on avoinna aamusta ilta kuuteen, mutta sunnuntaina paikka aukeaa vasta messun jälkeen.
Kirkkoon pääsee tutustumaan ilmaiseksi, mutta torniin pääsemiseksi pitää pulittaa 4 €.
Kirkon tornista on parhaat näkymät ympäri kaupunkia.
Kuten muutkin tuon aikakauden kellotornit, nousu on melko jyrkkä, mutta myös melko avara, kiitos uusittujen portaiden.
Tässäkään kaupungissa ei voi olla huomaamatta kirkkojen suurta määrää.
Lähes joka kolkassa kaupunkia on kirkko tai rakennus, joka on ollut aikoinaan kirkko.
Cipikon palatsi sijaitsee katedraalin vieressä.
1400-luvun palatsi kuului aikoinaan varakkaalle suvulle.
Palatsi ei ole avoinna yleisölle, mutta hetki kannattaa pysähtyä ihailemaan sen ikkunoita, jotka on koristeltu kauniisti goottilaisella taiteella.
Trigorin museo on myös mainio paikka pyörähtää.
Paikka on avoinna ei sesonkiaikaan ainoastaan arkipäivinä. Museoon on pieni 4 € sisäänpääsymaksu.
Pääsisäänkäynnillä on kaiverrettu puinen kukkopatsas Alviz Ćipikon, joka on palkinto Lepanton taistelusta.
Kukko on saalis turkkilaisen laivan keulasta 1400-luvun puolivälin ratkaisevan taistelun jälkeen.
Museon näyttelytarjonta on laaja ja lisäksi seiniä koristavat Trogirin aatelisten vaakunat.
Museossa on esillä myös laadukkaita vaihtuvia näyttelyitä.
Kroatia on The Wonder land Game of Thrones faneille.
Trogirin rantaa ei kannata missata, sillä se esiintyi TV-sarjan toisella kaudella Quarthin kauppasatamana.
Minulle paikka toimi hyvin juomatauko- ja ruokailupaikkana.
Leveää rantakatua koristaa kaunis palmurivistö ja rannassa oli parkissa erilaisia turistiristeilyjä tekeviä laivoja.
Auringon siirtyessä laskevalle radalleen, paikan ravintolat alkoivat täyttyä ja ihmisiä rupesi kerääntymään rantapromenadille.
1400-luvulta peräisin oleva Kamerlengon linna sijaitsee Trogirin ranta-alueella.
Venetsialaisten rakentama linna toimi jonkin aikaa kuvernöörin palatsina.
Kamerlengon linnaan aikoinaan yhdistetyt entiset keskiaikaiset kaupunginmuurit tuhottiin, koska kaupunki tarvitsi lisää tilaa laajentuakseen.
Kamerlengon hieman nuhruinen linna on suosittu nähtävyys Trogirissa.
Linnalta on mahtavat näkymät merelle ja sen kolmea tornia yhdistävät korkeat muurit, ovat löytäneet uuden elämän kesäkuukausina sisäpihalla pidettävien ulkoilmaesitysten ansiosta.
Paikka on talvikuukausina avoinna klo 10-18 ja sisäänpääsymaksu vaihtelee sesongin mukaan.
Vaikka linnassa ei oikein ole muuta kuin tyhjä sisäpiha ja ylhäältä muurien päältä upeat näköalat, piti sisään päästäkseen pulittaa 4 €.
Pyhän Markuksen renessanssityylinen torni Kula svetog Marka rakennettiin puolustamaan saaren ja mantereen välistä vesiväylää.
Alun perin tukeva torni liittyi kaupungin pohjois- ja länsimuureihin ja oli melkein kokonaan veden ympäröimä.
Pyöreässä tornissa on 2 kerrosta ja seinät ovat jopa 3 metriä paksuja.
Viimeksi torni toimi myös pienenä baarina, mutta tällä hetkellä se on hylätty, eikä sinne pääse sisälle. Näyttävä torni on suojeltu ja ehkäpä se pääsee restaurointilistalle jossain vaiheessa.
Veden äärellä sijaitseva Pyhän Dominikin luostari Samostan Sv. Dominika perustettiin 1200-luvulla, ja se on edelleen yksi Trogirin tärkeimmistä nähtävyyksistä.
Luostari vaurioitui Toisen maailmansodan aikana pahoin.
Luostarissa on kaunis puutarha, jossa on veistoksia. Paikka on avoinna klo 9-17.
1600-luvulla rakennettu Pyhän Pietarin kirkko Crkva Sv. Petra u Trogiru oli aiemmin osa benediktiiniläisluostaria. Kirkossa on kuuluisien Andreiksen ja Cipikon perheiden haudat.
Pyhän Pietarin kirkko tunnetaan parhaiten veistoksesta, jossa suojeluspyhimys Pietari katsoo alas oven päältä raamattu ja kääröt kädessään.
Muita kirkon kohokohtia ovat apostoli Pietarin ja Paavalin patsaat.
Luostarista on jäljellä vain maalaistalo, jonka pihalla on barokkityylinen kaivo.
Trogir on mainio kaupunkikohde, joka on myös tasaista aluetta, eli paikka soveltuu hyvin apuvälineillä ja lastenrattailla liikkumiseen.
Vanhan kaupungin saarella ei ole rantaa, mutta hieman kaupungin ulkopuolelta löytyy myös ranta-alueita.
Ilta rupesi hämärtämään ja oli aika suunnata takaisin Splittiin, ennen pimeän tuloa.
Kaupungin portti Kopnena Vrata oli Trogirin pääsisäänkäynti 1400-luvulla, ja se oli tärkeä osa venetsialaista puolustusta samaan aikaan rakennettujen kaupunginmuurien ohella.
1600-luvulla myöhäisrenessanssin tyyliin uudelleen rakennetun rakennuksen korkeassa oviaukossa oli aikoinaan laskusilta.
Portissa on edelleen nähtävissä Pyhän Markuksen leijona, joka on Venetsian symboli. Portin kaaren yläpuolella on kaupungin suojeluspyhimyksen, Pyhän Johanneksen Trogirin Sv Ivan Trogirskin patsas, jota venetsialaiset kutsuivat Giovanni Orsiniksi.
Ennen Trogirin saarikaupunkia on turisteille suunnattu tori. Pyörähdimme vielä nopeasti torilla, ennen kuin lähdimme ajamaan kohti Splittiä. Autolla matkaan kului tunti. Liikenne lähestyttäessä Splittiä tuplaantui, liekö ollut työmatkaliikennettä?
Olimme aivan varmoja, että enään näin myöhään ei autopaikan autopaikkaa ruuhkaisessa kaupungissa löydy, mutta kuin tilauksesta löysimme sellaisen aivan hotellin edestä. Mikä onnenkantamoinen. Auto pistettiin parkkiin, sillä huomenna suuntasimme taas autostradalle.
No Comments